Experts, (jeugd)professionals en ervaringsdeskundigen delen hun kennis en inzichten in inspirerende praktijkverhalen. Deze verhalen zijn ook gebundeld in magazines beschikbaar. Klik hier voor het Magzine Sociale Stabiliteit en hier voor het archief van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Met de zoekfunctie aan de linkerkant kun je navigeren naar het archief van het JEPzine.
Wil je onze nieuwsbrief ontvangen waarin regelmatig praktijkverhalen aan bod komen? Meld je hier aan.
-
‘Polarisatie is van alle tijden’
-
Verkenningskaart helpt polarisatie tijdig te herkennen én voorkomen
-
Bouwen aan een sociaal stabiele samenleving
-
'Zorg voor ontmoeting vóór het schuurt'
-
‘Polarisatie onder jongeren tegengaan begint bij aanwezigheid en relaties aangaan’
-
‘Erover praten is altijd de basis’
-
Hoe Woensel-Zuid inclusie bevordert: samenleven in verscheidenheid
-
Verbinding en samenwerking tussen moskeebesturen en gemeenten
- Luisteren en kijken waar het schuurt in Delft
-
‘We leren jongeren nadenken over wie ze echt zijn’
-
Hoe de Raad voor de Kinderbescherming omgaat met signalen van radicalisering
-
'Als het online begint, moet je het ook online tegenhouden'
-
Complotdenkende jongeren: hoe daarmee om te gaan als jeugdprofessional
-
Vechtende Jongeren: Meer dan alleen een manier om agressie kwijt te kunnen
-
School als Werkplaats: speur problemen vroeg op
-
Jongerencoach als veilig baken op school
-
Een betrokken vader, maar met extreme denkbeelden
-
Weerbaarheid versterken: jongerenwerk in de school
-
Niet langs elkaar werken, maar met elkaar
-
Waarom we het juist nu over radicalisering en extremisme moeten hebben
-
Fabian Wichmann: ‘Wij maken neonazi's bewust dat het mogelijk is hun groep te verlaten’
-
Håvard Haugstvedt: ‘Jongeren praten niet zomaar over hun extreemrechtse ideologie’
-
Charlie Pericleous: ‘Je hoeft geen expert extreemrechts te zijn om jongeren te ondersteunen’
-
Ellis ter Beek: 'Als een aandachtsfunctionaris iets ingewikkelds heeft, kan die mij altijd bellen'
-
Video: Wat als ik het mis heb?
-
De coronacrisis in een breder perspectief
-
Zo werkt verbindend communiceren: vier strategieën in coronatijd
-
De coronacrisis dwingt ons om versneld te leren
-
De stem van jongeren in Etten-Leur
-
‘Luisteren is een fantastisch middel om te depolariseren’
-
Samen werk maken van preventie radicalisering
-
Zicht op preventie: hoe meet je dat mensen niet radicaliseren?
-
Veerkracht: wat is het nou echt?
-
Preventie radicalisering: blik op de toekomst
-
7 lessen van jeugdhulporganisatie Horizon
-
‘Als de dreiging afvlakt, ebt de urgentie weg'
-
Direct doen: kleine actie, groot effect
-
Voedselpakketten tegen coronaverveling
-
Samenwerken in sociaal en veiligheidsdomein ondanks perspectiefverschil
-
’Je moet in de wereld van een ander stappen’
-
Een concreet model om radicalisering te voorkomen
-
Inspanningsverplichting voor de overheid om in gesprek te blijven
-
Versterken van het vertrouwen tussen overheid en burger in Deventer
-
Competentieprofiel aandachtsfunctionarissen radicalisering
-
De sociaal professional als gids in een polariserende samenleving
-
De sleutel tot een betrouwbare overheid zijn wij
-
Reflectiesessies: de eerste bouwstenen voor vertrouwen?
-
Een dorp in een dorp: het AZC Gilze, waar discussies over het verplaatsen van vleermuizen gaan
-
Werken aan weerbaarheid van jongeren
-
Identiteitstraining jongeren: ‘Bewust worden van jezelf en de ander’
-
Meervoudige identiteiten als kracht
-
‘Het staat op TikTok, dus is het waar’
-
Jongerenwerkers JOZ verplicht op Instagram
-
Complotmythen zijn hardnekkig, ze leren herkennen is key
-
Jongeren online: het is net de echte wereld
-
(Weer) op het rechte pad
-
Presikhaaf University: niet consumeren, maar produceren
-
In het theater van FORMAAT wordt alles bespreekbaar
-
Benader jongeren vanuit kracht en verbondenheid
-
Tools en trainingen voor professionals
-
Ga open en nieuwsgierig het gesprek aan
-
Weinig houvast bij radicalisering
-
Gemeenten hebben belangrijke rol in aanpak radicalisering en extremisme
-
Hoe faciliteer je als organisatie professionele oordeelsvorming bij radicalisering?
-
Onderzoek: zorg voor sterke pedagogische frontlinie om jongeren heen
-
Streetwise in de klas
-
Gemeenten vertrouwen op professionals
-
Werkzame factoren voor de samenwerking tussen onderwijs en jongerenwerk
-
Jongerenwerk: School nodig bij hulp jongeren
-
De kunst van goede vragen stellen
-
‘De straat vormt de basis: daar kun je relaties opbouwen’
-
‘Ook als jongeren de fout in gaan, laten we ze niet los’
-
‘Mijn ouders steunen me, maar ze kunnen niet met alles meedenken’
-
‘Samen in gesprek over wat ‘vreedzaam’ voor de wijk betekent’
-
‘Wetenschap en praktijk dichter bij elkaar brengen’
-
‘Activiteiten vanuit de gemeenschap zelf zijn vaak veel effectiever’
-
‘In een toekomstbestendig netwerk moet je elkaar blijven prikkelen’
-
‘We doen dit niet vóór maar mét de gemeenschap’
-
‘Als gemeente moet je ook pragmatisch kunnen zijn’
-
‘In wijken zit vaak meer maatschappelijke kracht dan je denkt’
-
‘Drugscriminaliteit leidt tot een parallelle gemeenschap’
-
‘Ouders eerder de instrumenten geven om in te grijpen’
-
‘Sterke pedagogische basis gaat vooraf aan preventie’
-
‘Bij jongerenwerk moet je weten wat er speelt. Oók online.’
-
Podcast Vreedzame wijk
-
'Intrinsieke motivatie is de basis voor een succesvol netwerk'