Podcastreeks over veerkracht: Presikhaaf University laat jongeren zien hoe kansrijk zij zijn

Een jongere die thuis zijn laptop moet delen met vier broertjes en zusjes. Of een tiener die regelmatig zonder ontbijt de dag op school moet beginnen. Zij krijgen al snel het label kwetsbaar. Maar daar is Melvin Kolf, initiatiefnemer van Presikhaaf University in Arnhem het niet mee eens: het zijn vaak heel ambitieuze jongeren, die opgroeien in een kwetsbare omgeving. In Platform JEP de podcast vertellen hij en jongerenbegeleidster Leïla Laroussi hoe je ervoor kunt zorgen dat jongeren terugveren als het tegenzit. Deze podcast is de tweede in de reeks van zes, allen gebaseerd op casussen uit het boek 'Speelruimte voor identiteit. Samenwerken aan veerkrachtige identiteitsvorming met jongeren’ (Amsterdam University Press) door Stijn Sieckelinck en Femke Kaulingfreks.

Platform JEP de podcast Presikhaaf University

Veel jongeren groeien op in armoede. Het geloof in het eigen kunnen wordt nauwelijks gevoed, vertelt Melvin. Een derde van deze kinderen krijgt een lager schooladvies als je het vergelijkt met kinderen met een vergelijkbare intelligentie uit een hoger sociaaleconomisch milieu. Ondertussen lonken de verleidingen van de straat. Hoe versterk je de veerkracht van deze kinderen? 

Presikhaaf University

In de podcast vertelt Melvin dat jongeren een tekort aan hulpbronnen hebben. Die wil hij aanbieden. En hij gaat verder: hij wil dat kinderen beseffen dat hun potentie groot is. Ze zijn niet kansarm, maar kansrijk. Hoe hij dat doet? Op de ‘universiteit’, die 2,5 jaar geleden werd opgericht, is er een groep van vijftig jonge vrijwilligers die zo’n honderdvijftig unieke kinderen zien, verdeeld over de week. Inmiddels zijn er plannen voor een tweede locatie. 

Om jongeren te helpen met het ontdekken van hun eigen talenten, doen ze mee aan de activiteiten van Presikhaaf University. Van het spelen in het voetbalteam tot het organiseren van een filmavond. Ze krijgen aanmoediging om stappen te zetten, uit te proberen, door te zetten. Melvin: ‘We zijn bezig met hun mindset. Denken ze: ‘Ik kan dit niet’, dan zeggen wij: ‘Nee, je kunt het nóg niet.’

Begeleiders als rolmodel

Begeleiders, gemiddeld tussen de 16 en 27 jaar oud en voor het overgrote deel afkomstig uit de wijk, spelen een grote rol binnen Presikhaaf University. Behalve dat zij de jongeren steunen, zijn zij ook rolmodel. Zo vertelt jongerenbegeleidster Leila, die zelf vmbo heeft gedaan en verder gaat studeren, dat zij tieners helpt met het maken van huiswerk. Ondertussen laat ze als rolmodel jongeren zien dat zij talenten hebben en het wél ver kunnen schoppen. Dat inzicht heeft zij zelf opgedaan toen zij zich aanmeldde als begeleidster bij Presikhaaf University. Want deze ‘universiteit’ is net zo goed een leerschool voor hen. Zo worden er verschillende leiderschapsprogramma’s aangeboden.

Schuldhulpbuddy

Leila is ook schuldhulpbuddy. Hoe ze jongeren met schulden ondersteunt? Daarvoor is het kunnen opbouwen van een vertrouwensrelatie een belangrijke vaardigheid. Zo krijgt Leila zicht op welke vraagstukken er nog meer liggen en kan ze een steentje bijdragen om te voorkomen dat jongeren verder afglijden. Het zijn waardevolle ervaringen voor de begeleiders die mogelijk verder willen in dit veld. Hbo-waardig, vindt Melvin, maar ook dat is weer een label. Het is vooral menselijke benadering die zowel de jongeren als de begeleiders vooruithelpt.

Meer weten? Luister naar Platform JEP de podcast aflevering 2. ‘Eigenaar van je eigen ontwikkeling’ via Soundcloud, Apple Podcast of Google Podcast of kijk op ons YouTube-kanaal. 

In 2023 is Platform JEP samengegaan met de ESS.