Aanslagen: advies voor scholen
De aanslagen in steden zoals Parijs, Brussel, Ankara, Istanbul en Berlijn maken veel los. Ook bij leerlingen. Hoe gaat u hiermee om op school?
Veel docenten vragen zich af hoe zij het gesprek hierover met hun leerlingen kunnen aangaan; misschien u ook. Daarbij is het goed om u af te vragen hoe de school zich opstelt. Wat is de gezamenlijke visie en hoe kunt u op dit soort gebeurtenissen professioneel pedagogisch reageren?
Hoe kunt u dit nu bespreken op school?
- Ga eerst als team aan de slag en bespreek de gebeurtenissen met elkaar voordat u de klas ingaat. Is er een veilig schoolklimaat om het te bespreken?
- Overweeg de manieren die er zijn om het gesprek aan te gaan in de klas.
- Zorg voor inclusie van de leerlingen: vraag niet alleen aan islamitische leerlingen wat zij ergens van vinden, maar vraag het aan álle leerlingen.
- U kunt in de klas te maken krijgen met zowel anti-westerse als anti-moslimgeluiden. Bespreek bijvoorbeeld het verschijnsel guilt by association (dit wordt ook in een lesbrief van de Vreedzame School toegelicht, zie hieronder).
Meer tips?
- Diversion, een bureau voor maatschappelijke innovatie, geeft na incidenten meestal snel advies op hun website en biedt ook trainingen op het gebied van maatschappelijke spanningen.
- Op de website van Stichting School en Veiligheid zijn tips en diverse materialen te vinden, waaronder de lesbrief van de Vreedzame School.
- Op de website van Mijn Kind Online staat een publicatie over Kinderen en terreur op sociale media.
- Ook vindt u tips op de website van de Kindercorrespondent.